LEONIDE MASSINE

Leonide Feodorovitch Miassin werd in 1896 te Moskou geboren. Hij studeerde ballet bij het keizerlijk theater maar was geen groot talent. Toch viel hij op door zijn uitstraling en toen Diaghilev in Moskou was, en nog altijd op zoek naar de danser die de hoofdrol in La legende de Joseph zou dansen. De volgende dag bood hij hem een contract aan om een paar maanden in Europa te komen dansen. Massine dacht er twee dagen over na en ging naar Diaghilev om te weigeren. Maar zodra hij Diaghilev in de ogen zag, nam hij het aanbod aan.

 

 

 

Hij was zeventien jaar oud. Een jaar later, na het ontslag van Nijinsky, nam hij diens plaats in als eerste danser en choreograaf, en later ook als nieuwe vriend van Diaghilev. Hij maakte meteen veel indruk met de titelrol van Joseph.

In 1915 maakte hij zijn eerste ballet, Le soleil de nuit, met ontwerpen van Larionov. Het succes deed Diaghilev verzuchten: Als je een talent hebt, kan je er zo een choreograaf van maken.

In 1917 maakte hij Parade, in samenwerking met Picasso, het eerste kubistische ballet, met een libretto van de Franse dichter Jean Cocteau. Ook creeerde La boutique fantasque en The three cornered hat.

In 1920 werd hij verliefd op Vera Savina, een collega. De geschiedenis herhaalde zich. Diaghilev had het allemaal al eerder meegemaakt met Nijinsky en stelde Massine voor de keus. Deze verliet vervolgens Diaghilev om met zijn eigen gezelschap door Zuid Amerika te trekken, (hij huwde Savina in april 1921), terwijl Diaghilev achterbleef met een gebroken hart. Het gezelschap had weinig succes en een jaar later wilde Massine graag met al zijn dansers terug naar het Ballet Russes, maar Diaghilev weigerde. Hij had inmiddels al in Bronislava Nijinska een potentiële choreograaf gevonden.

De ruzie werd echter bijgelegd, want in 1924 keerde (de inmiddels gescheiden) Massine terug op het oude nest, alwaar hij bleef tot 1928. Een jaar later stierf Diaghilev.

Massine met dochter Tatiana

Hierna werkte hij tot 1937 bij de opvolger van het Ballet Russes van Diaghilev, namelijk bij Les Ballets Russes de Monte Carlo, alwaar hij vooral symfonische balletten maakte, een nieuw genre dat de inhoud van de muziek moest verbeelden.

Massine ging later bij het American Ballet Theatre werken en was ook betrokken bij (en speelde mee in) de film THE RED SHOES.

In 1944 werd hij Amerikaans staatsburger en in 1968 werd zijn biografie gepubliceerd: My life in ballet.

 Massine getekend door Leon Bakst

Films

1947 Carnival in Costa Rica

1948 The red shoes

1951 The tales of Hoffman

1953 Neapolitan Carousel

1957 The hunchback of notre dame

Balletten

Les Presages [1933]
Pyotr Ilitch Tchaikovsky / Andre Masson

Choreartium [1933]
Johannes Brahms / Constantin Terechkovich

Seventh Symphony [1938]
Ludwig von Beethoven / Christian Berard

Symphonie Fantastique [1936]
Hector Berlioz / Christian Berard

Le Tricorne [1919]
Manuel de Falla / Pablo Picasso

Parade [1917]
Erik Satie / Pablo Picasso

La Boutique Fantasque [1919]
Gioacchino Rossini / Andre Derain

Gaiete Parisienne [1938]
Jacques Offenbach / Etienne de Beaumont / Christian Lacroix

Pulcinella [1920]/
Igor Stravinsky / Pablo Picasso

Le Chant du Rossignol [1920]
Igor Stravinsky / Fortunato Depero 20
Le Sacre du Printemps [1920]
Igor Stravinsky / Nikolai Roerich

Le Beau Danube [1924]
Johann Strauss / Etienne de Beaumont / Constantin Guys

Laudes Evangelii [1952]
Valentino Bucchi / Ezio Rossi

Les Noces [1964]
Igor Stravinsky / New Décor

Mercure [1924]
Erik Satie / Pablo Picasso

Mam'zelle Angot [1943]
Alexandre Lecoq / Andre Derain

The Good Humoured Ladies [1917]
Domenico Scarlatti / Leon Bakst  

 

 

 Meer ballet